Alles wat je moet weten over VoIP.

VoIP is de nieuwste standaard in telecomland. Benieuwd wat je ermee kan? Dit is het Ultieme VoIP Handboek voor Ondernemers.

Meer informatie

VoIP

VoIP is de nieuwste standaard als het gaat om bellen via het internet. Het gaat het nu nog populaire ISDN vervangen. Je zult de term VoIP daarom steeds vaker tegenkomen. We leggen in dit artikel uit wat VoIP is, wanneer VoIP wordt gebruikt en hoe deze werkt.

 

 

Inhoudsopgave

 

  1. Wat is VoIP?
  2. Hoe werkt VoIP?
  3. Het ontstaan van VoIP
  4. Wat is het verschil tussen PSTN en VoIP
  5. VoIP telefooncentrale in de cloud of bij jou op kantoor?
  6. Merken VoIP telefooncentrale in de cloud
  7. Merken VoIP telefooncentrale lokaal op kantoor
  8. Welke VoIP telefooncentrale is geschikt voor mij?
  9. Bellen via internet met De Nederlandse Provider
  10. De Toekomst van VoIP
  11. Unified Communications
  12. Videobellen
  13. Colloboration
  14. Alle benamingen voor VoIP
  15. Hoe werkt internet?
  16. VoIP uitleggen aan de hand van het OSI-model
  17. Tijdlijn ontwikkeling van telefonie

Wat is VoIP?

VoIP is de afkorting voor ‘Voice over Internet Protocol’. Dit protocol zorgt ervoor dat er één uniforme methode is in de wereld voor het afleveren van telefoonverkeer – en andere unified communicatiediensten – via het internet. Er zijn in de loop van de jaren heel veel benamingen ontstaan voor VoIP, daarom hebben we onderaan de pagina alle benamingen voor VoIP verzameld.

 

Decennialang maakte je als ondernemer gebruik van het traditionele telefonienetwerk PSTN of ISDN. Sinds de eeuwwisseling is daar een aantrekkelijk alternatief voor gekomen: Voice over IP. Een telefonietechniek met oneindig veel mogelijkheden. Doordat deze telefoniedienst gebruik maakt van het bestaande internet heeft VoIP geen eigen infrastructuur nodig. Dat zorgt voor meer flexibiliteit en een kostenbesparing. Bij VoIP ben je niet meer afhankelijk van het NT1 kastje, ISRA-punt of ISDN-kabels. VoIP is een IP-dienst en loopt over dezelfde UTP-kabels of WiFi-verbinding als je computer, laptop of printer.

 

VoIP: bellen via internet

 

Hoe werkt VoIP?

Bij VoIP wordt het stemgeluid omgezet naar digitale data. Vervolgens wordt deze data verzonden via het wereldwijde internet, middels het Internet Protocol (TCP/IP). Hiermee gaat een telefoongesprek van bijvoorbeeld je VoIP telefoon, via jouw router, over het internet naar De Nederlandse Provider. Wij sturen het vervolgens weer via het internet doorzet naar de provider van de organisatie die je belt. Deze provider zet het bijvoorbeeld weer om naar aan analoog signaal en stuurt dit over de analoge lijn van gebelde organisatie.

 

VoIP - Callflow

 

Hoe is VoIP ontstaan?

Het traditionele telefonienetwerk kennen we in Europa al sinds 1878. Vanaf dat moment werden berichten over grote afstand verstuurd via het telegram. In 1892 werd de eerste analoge telefonie in gebruik genomen, die zich in een snel tempo over de wereld verspreidde. Halverwege de 20e eeuw wordt eerst nog de digitale telefonietechniek ISDN in gebruik genomen, maar in 1974 wordt de eerste echte variant van VoIP ontwikkeld. Het duurt echter nog tot in de jaren 90 voordat commerciële organisaties VoIP-diensten ontwikkelen. En deze vinden pas na de millenniumwisseling pas serieus aftrek binnen het midden en kleinbedrijf. Rond 2015 heeft VoIP bellen echter de dominantie positie van ISDN voorbijgestreefd en inmiddels wordt er al gewerkt aan het uitfaseren van de huidige ISDN-telefonie.

 

Wat is het verschil tussen PSTN en VoIP?

Voorheen maakte men gebruik van elektromagnetische golfbewegingen die het stemgeluid transporteerden (PSTN of analoge telefonie). De VoIP-technologie maakt het mogelijk om spraak te versturen middels packet-switched protocollen. Digitale blokjes die de golfbeweging van stemgeluid nabootsen. VoIP verwerkt dus spraak naar kleine digitale pakketjes met labels, te vergelijken met een envelop. De spraakpakketjes worden door de envelop voorzien van afzendadres en bestemmingsadres. Zo kunnen deze pakketjes zelfstandig hun weg vinden naar de bestemming. Dit heeft twee enorme voordelen. Er kan veel meer informatie over dezelfde infrastructuur en mocht er een lijn uitvallen, worden de pakketjes via een alternatieve route geleid.

 

VoIP telefooncentrale in de cloud of bij jou op kantoor?

Waar je bij traditionele telefonie de telefooncentrale altijd lokaal bij je op kantoor had draaien, heb je daar bij VoIP een mogelijkheid bij: bellen vanuit de cloud. Bij een telefooncentrale op locatie heb je de functies als welkomstbericht, keuzemenu, wachtrijen en doorverbinden door hardware op kantoor. Met een VoIP centrale in de cloud heb alle professionele functies van een telefooncentrale maar dan zonder aanschafkosten, installatiekosten en onderhoud.
Deze verantwoordelijkheden liggen bij een VoIP Provider die de telefooncentrale levert uit de cloud. Deze zorgt ervoor dat de telefonie naar wens werkt en heeft jouw telefooncentrale meerder malen uitgevoerd (redundant). Jij als ondernemer hoeft alleen je VoIP telefoon op het internet aan te sluiten. De cloud techniek doet de rest.

 

 

Merken VoIP telefooncentrale in de cloud

 

Binnen cloud telefonie zijn er meerdere VoIP systemen (platforms) waaruit je kunt kiezen. De belangrijkste cloud oplossingen zijn Coligo, Skype for Business, KPN Eén, Xelion, 3CX en Google Hangouts. De Nederlandse Provider kan al deze platformen leveren. Elke VoIP platform heeft zijn voor- en soms nadelen, die lichten we hieronder toe.

 

Coligo
Coligo beschikt over een uitgebreide telefooncentrale met een gebruiksvriendelijke softphone, waarmee je in Windows of MacOS kunt bellen, chatten, online meetings houden, elkaars status zien en bestanden delen. Bovendien is de softphone ook ontwikkeld in mobiele apps voor iOS en Android.

 

Skype for Business
De Skype for Business oplossing komt van de hand van Microsoft en heeft als voordeel dat er een goede integratie heeft in Microsoft Office. Hierdoor kunnen gebruikers bijvoorbeeld eenvoudig een gesprek starten vanuit Outlook. Nadeel is dat je door een complexe licentiestructuur heen moet die Skype for Business uiteindelijk tot een vrij kostbare oplossing maakt

 

Merken VoIP telefooncentrale lokaal op kantoor

Ook als je een telefooncentrale op kantoor wilt, zijn er veel mogelijkheden. De belangrijkste opties zijn Samsun, NEC, Avaya en Mitel.

 

 

Welke VoIP telefooncentrale is geschikt voor mij?

In de praktijk neemt cloud telefonie de markt langzaam over. Vooral het MKB, met minder dan 50 werknemers, stappen hier massaal op over. Zij hebben voldoende aan de professionele functies die cloud telefonie tegenwoordig te bieden heeft, zijn kostentechnisch beter af en hebben geen omkijken meer naar het technisch onderhoud. Mocht je specifieke technische of security wensen hebben, kan een ‘on premise’ oplossing (telefooncentrale bij jou op kantoor) beter passen. Daarnaast kiezen bedrijven met meer dan 50 werknemers vaker voor een on premise oplossing vanwege de dan lagere gemiddelde kosten.

 

 

Bellen via internet met De Nederlandse Provider

De Nederlandse Provider levert al jaren zakelijke VoIP telefonie aan ondernemers, oftewel; bellen via het internet. Wij leveren het hele pakket, van de telefoonnummers tot het telefoon abonnement en de zakelijke glasvezel. Veel kleine en middelgrote bedrijven in het hele land kiezen voor VoIP telefonie van De Nederlandse Provider. We zijn erg trots op onze 250 vestigingen die elke dag tienduizenden klanten helpen. Gelukkig wordt dit ook erg door onze klanten gewaardeerd met een gemiddeld klantcijfer van een 9.3.

 

Alle benamingen voor VoIP

In de afgelopen jaren zijn er veel namen ontstaan voor VoIP die exact hetzelfde betekenen. Hieronder hebben we een overzicht voor je gemaakt:

 

 

IP Telefonie
VoIP bellen
Bellen via internet
Hosted VoIP
VoIP Telefonie
Cloud Telefonie
Hosted Voice
Managed Voice
Hosted Telefonie
Internet bellen
VoIP Zakelijk
Voice over IP

 

 

Hoe werkt internet?

Het internet is een wereldwijd web van netwerken en knooppunten. Over dit netwerk gaan digitale data-pakketjes. Deze data-pakketjes hebben een label dat vertelt wat erin zit, waar het vandaan komt en waar het naartoe moet. De pakketjes gaan van de zender naar zijn provider, via één of meerder internetknooppunten naar de provider van de ontvanger om uiteindelijk bij de ontvanger aan te komen. Tussen deze schakels wordt automatisch de snelste route gekozen.

 

Internetknooppunten
De belangrijkste schakels in het internet zijn de internetknooppunten. Dit zijn enorme Datacenters die onderling met elkaar verbonden zijn met extreem grote capaciteit en snelheid. Op deze internetknooppunten sluiten providers en grote dienst-aanbieders zich aan. Denk hierbij aan partijen als YouTube en Netflix. De internetknooppunten zijn onderling verbonden met andere internetknooppunten middels enorme (glasvezel)kabels. Deze kabels liggen verspreid over alle continenten en gaan door oceanen om continenten met elkaar te verbinden.

 

 

VoIP uitleggen aan de hand van het OSI-model?

Het internetverkeer is een internationaal gestandaardiseerd in het OSI-model. In dit model zijn 7 lagen beschreven waarover het internet plaatsvindt. Door deze standaarden kunnen apparaten van alle fabrikanten met elkaar communiceren.
7 – Applicatielaag – De laag waar je als gebruiker ziet in bijvoorbeeld Outlook of Chrome
6 – Presentatielaag – De laag die data in het juiste formaat zet en encryptie toepast
5 – Sessielaag – De laag waarin connecties tussen apparaten gelegd en onderhouden worden
4 – Transportlaag – De laag die ervoor zorgt dat het data-transport zonder fouten en verlies verloopt
3 – Netwerklaag – De laag die betaalt welke route de data aflegt
2 – Datalinklaag – De laag die het formaat van de data bepaalt tijdens transport
1 – Fysieke laag – De laag die de bits over de fysieke drager transporteert

 

 

Tijdlijn ontwikkeling van telefonie?

– 1878: het eerste elektronische communicatie apparaat
– 1892: het eerste – analoge – telefonie netwerk ontstaat
– 1948: het moderne digitale tijdperk breekt aan
– 1974: VoIP ontstaat
– 1983: eerste glasvezel telefoonlijn
– 1995: eerste VoIP software wordt vrijgegeven
– 2008: mobiele telefonie diensten groeien
– 2014: VoIP telefonie wordt dominante telefonie techniek

 

 

Kennisbank overzicht

Meer informatie over de VoIP abonnementen?

Klik hier